Segregace romských dětí ve školách: Česká republika čelí mezinárodnímu tlaku na změnu vzdělávacího systému

před 2 dny
resized image 9c01a199c2ec9359db1b6074eeb3d640.jpg
i
zavřít
Debata s Romy o školství
Ilustrační foto
Zdroj: flickr, Autor: IDEA

Česká republika čelí vážným obviněním ohledně segregace romských dětí ve vzdělávacím systému. Podle nedávných zpráv a analýz, které byly vypracovány Národním pedagogickým institutem a dalšími institucemi, je situace alarmující. V současnosti navštěvuje speciální školy více než 35 000 romských žáků, přičemž v některých školách tvoří Romové až 90 procent žákovské populace. Alarmující je, že část z těchto dětí nemá žádné speciální vzdělávací potřeby a mohla by navštěvovat běžné školy.

Odborníci upozorňují, že situaci zhoršuje i struktura školských obvodů, která často vede k tomu, že romské děti jsou automaticky doporučovány do speciálních škol, ačkoli by mohly být úspěšné v běžném vzdělávacím systému. V některých případech se dokonce doporučuje školu, kde jsou romské děti v převaze, což vytváří další bariéry pro jejich integraci.

Ministerstvo školství se snaží situaci řešit a již od roku 2022 podporuje školy, které čelí obtížným podmínkám. V rámci nových opatření byla zavedena spolupráce s romskými organizacemi a vypracovány plány na zlepšení rozložení žáků mezi školami, zavedení tandemové výuky a další podpůrné programy. Nicméně, odborníci varují, že bez aktivního zapojení obcí a jasného legislativního rámce, který by zakazoval segregaci, se situace pravděpodobně nezlepší.

Zásadní otázkou zůstává, zda bude vláda ochotna implementovat novou legislativu, která by explicitně zakazovala segregaci romských dětí ve školách. V současnosti se zdá, že obce nemají dostatečnou motivaci k tomu, aby situaci řešily, a většina společnosti je s aktuálním stavem spokojena. Pokud se nezmění přístup k této problematice, hrozí České republice nejen mezinárodní ostuda, ale i možné sankce ze strany Evropské unie.

Vzhledem k tomu, že situace je dlouhodobě neudržitelná, je nezbytné, aby se česká vláda a další zainteresované strany spojily a pracovaly na skutečných změnách, které by zajistily rovné příležitosti pro všechny děti, bez ohledu na jejich etnický původ. Tímto způsobem by se mohlo předejít dalšímu vyčleňování romských dětí a zajistit, že budou mít přístup k kvalitnímu vzdělání v prostředí, které respektuje jejich identitu a potřeby.

Čtěte dále: