Umění a odpovědnost: Daniel Kehlmann zkoumá život filmového režiséra Georga Wilhelma Pabsta v totalitním státu v novém románu "Šálivá hra světla"

před 1 měsícem

Daniel Kehlmann, uznávaný německo-rakouský spisovatel, se proslavil svou knihou "Vyměřování světa", která se stala literární senzací. Nyní se jeho pozornost zaměřila na filmového režiséra Georga Wilhelma Pabsta, jehož příběh zachycuje v románu "Šálivá hra světla". Tento nový titul, vydaný nakladatelstvím Argo, zkoumá otázku umělecké odpovědnosti v kontextu totalitního režimu a Pabstovu roli v nacistickém Německu.

Kehlmann se ve své knize zaměřuje na Pabstovu "obrácenou emigraci", kdy se režisér vrací z USA do Německa, a na každodenní život v totalitním státě. Autor zdůrazňuje, že v takovém prostředí neexistuje "normální život" v pravém slova smyslu. Kniha se zabývá nejen Pabstovým uměním, ale i morálními dilematy, kterým čelil, když byl konfrontován s nacistickou mocí.

Pabst, který je známý svými filmy z období výmarské republiky, je v současnosti méně známý než jeho vrstevníci jako Fritz Lang či F. W. Murnau. Kehlmann poznamenává, že i když Pabstova díla nejsou tak populární, jeho estetika a vliv na filmovou kulturu přetrvávají. V románu se odráží nejen jeho filmová práce, ale i atmosféra doby, v níž žil.

Kehlmann se také vyjádřil k tomu, jak jeho osobní zkušenosti a doba, v níž žije, ovlivnily jeho psaní. V období Trumpovy administrativy si všiml, jak lidé začali být opatrnější ve vyjadřování, což ho přimělo zamyslet se nad paralelami mezi minulostí a současností. Kniha se snaží zachytit světlo a stín, které symbolizují normální život a násilí v totalitním státě.

V románu se objevují i fiktivní postavy, což vyvolalo reakce Pabstovy rodiny, která má právo na své pocity ohledně autorova zpracování historických faktů. Kehlmann přiznává, že se snažil dodržovat morální hranice, ale zároveň se nebojí vymýšlet postavy a situace, které reflektují realitu doby.

Téma odpovědnosti umělce v kontextu totalitních režimů je stále aktuální a Kehlmann se snaží ukázat, jak umělci mohou být vtaženi do morálně problematických situací. Jeho román "Šálivá hra světla" tak není jen historickým záznamem, ale také hlubokou úvahou o umění, moci a odpovědnosti.

Čtěte dále: