V den druhého výročí útoku teroristického hnutí Hamás na Izrael, 7. října, se na několika českých univerzitách objevily transparenty vyzývající k odsouzení Izraele a k přerušení spolupráce s izraelskými akademickými institucemi. Akce, organizovaná skupinou Prague4PalestineYouth, se uskutečnila na fakultách jako je Vysoká škola chemicko-technologická, ČVUT, AVU a Masarykova univerzita. Na budovách visely nápisy jako „MUNI is complicit in genocide in Gaza“ a „Studentstvo PedF UK proti genocidě“. Na AVU byla dokonce vyvěšena velká palestinská vlajka.
Vedení většiny vysokých škol se od těchto aktivit distancovalo. Rektor AVU Tomáš Pospiszyl uvedl, že akce nebyla oficiálním postojem školy, ale projevem akademické svobody a zájmu studentů o mezinárodní dění. Karlova univerzita potvrdila, že respektuje svobodu projevu, ale zasahuje, pokud jsou ohroženy bezpečnostní podmínky. Naopak Masarykova univerzita avizovala disciplinární řízení vůči studentům, kteří se na vyvěšení transparentů podíleli.
Odpovědi na tuto situaci byly rozdělené. Zatímco někteří akademici a studenti vyjádřili podporu projevům studentů, jiní, včetně představitelů židovské komunity, označili akce za nedůstojné a varovali před rostoucím napětím mezi židovskými a palestinskými studenty na univerzitách. Předsedkyně České unie židovské mládeže, Emma Günsberger, zdůraznila potřebu rozlišovat mezi propalestinskými a protiizraelskými formami protestu.
Signatáři otevřeného dopisu, mezi nimiž jsou i prominentní absolventi jako Jan Hřebejk a Ivan Trojan, vyjádřili silné znechucení nad tímto vyvěšením vlajek, které považují za propagaci Hamásu a projev antisemitismu. V dopise varovali, že takové akce legitimizují nenávist a vyzvali vedení škol, aby chránilo akademický prostor před politickou propagandou a antisemitskými projevy.
Dnešní situace vyžaduje citlivý přístup k mezinárodnímu dění a důkladné zvažování, jakým způsobem se na univerzitách vyjadřovat k tak závažným otázkám, aby nedocházelo k polarizaci a napětí mezi studenty. Vzájemný dialog a porozumění jsou klíčové pro udržení akademického prostředí, které podporuje otevřenost a respekt vůči různým názorům.
