Budoucí ministr školství Robert Plaga vyjádřil názor, že by děti na prvním stupni měly mít úplný zákaz používání mobilů, zatímco na druhém stupni by měly být omezeny pouze na dobu vyučování. Plaga se opírá o zkušenosti z různých škol, které již taková opatření zavedly, a tvrdí, že to pozitivně ovlivnilo sociální interakce a soustředění dětí.
Podle Plagy je nutné řešit problém s nadměrným používáním technologií, které může vést k psychickým problémům, jako jsou deprese a úzkosti. V rámci jeho plánu by se měly děti o přestávkách více zapojovat do fyzických aktivit a interakce mezi sebou, což by mělo přispět k jejich zdravějšímu vývoji.
Debata o plošném zákazu mobilů ve školách však narazila na různé názory. Předseda STAN Vít Rakušan a někteří další politici se staví proti centrálnímu zákazu, argumentují tím, že školy by měly mít možnost samostatně nastavovat svá pravidla. Naopak někteří poslanci, jako David Smoljak, podporují zákaz jako nástroj k řešení problémů s digitálními závislostmi.
Odborníci se shodují, že neregulované používání mobilů a sociálních sítí má negativní dopad na psychické zdraví dětí. Například studie ukazují, že děti, které mají omezený přístup k mobilům, se lépe socializují a dosahují lepších studijních výsledků. V zahraničí, jako například ve Švédsku a Francii, už podobné zákazy fungují a přinášejí pozitivní výsledky.
V Česku se také objevují iniciativy, jako je Dětství bez mobilů, které volají po plošném zákazu používání mobilů ve školách a po metodické podpoře pro vzdělávání dětí o zodpovědném používání technologií. Vzhledem k rostoucímu tlaku na změnu se zdá, že se situace kolem regulace používání mobilů ve školách může brzy posunout směrem k přijetí konkrétních opatření.
