V poslední době se na internetu šíří nové podvodné praktiky, které zneužívají jména a fotografie známých osobností k nalákání lidí k investicím do neexistujících projektů. Na sociálních sítích se objevují sponzorované příspěvky, které se tváří jako články z renomovaných médií a lákají na „šokující pravdu o závěti Petra Kellnera“ nebo „tajemství investic, které svět neměl znát“. Policie varuje, že tyto klamavé reklamy vedou na falešné investiční portály a využívají důvěry lidí ve celebrity.
Podle policejních statistik bylo v okrese Náchod od ledna do srpna 2025 zaznamenáno 148 případů internetových podvodů, což představuje více než 13 % všech trestných činů v této oblasti. Celková škoda dosáhla téměř 28 milionů korun, přičemž největší ztráta činila 2,3 milionu korun, a to kvůli jedinému kliknutí na odkaz s tváří známé osobnosti.
Podvodníci často vytvářejí videa, ve kterých celebrity údajně „doporučují“ investice do kryptoměn nebo akcií. Tyto videa jsou často vytvořeny pomocí deepfake technologií, které uměle generují realisticky vypadající obraz a zvuk. Podle Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) se počet takových případů v posledních dvou letech výrazně zvýšil a pachatelé postupují stále sofistikovaněji.
Kromě falešných investic se kybernetická kriminalita projevuje také v podobě telefonních podvodů a napodobenin e-shopů. Odborníci varují, že spotřebitelé by měli být obezřetní zejména u nabídek s podezřele nízkými cenami. Novela zákona o elektronických komunikacích má pomoci odhalit tzv. spoofing, kdy pachatelé volají z reálných čísel bank či úřadů, ale základní pravidlo zůstává: nereagovat na hovory ani SMS, které nutí k okamžitému jednání.
Policie a odborníci zdůrazňují, že nejlepší ochranou je prevence. Je důležité nikdy nereagovat na podezřelé výzvy, neposílat peníze neznámým osobám a neinvestovat podle reklamy na sociálních sítích. Každý klik může mít vážné následky, a proto je klíčové ověřovat a prověřovat informace, než se rozhodnete k jakémukoliv finančnímu kroku.
