Podle nedávného mezinárodního průzkumu TALIS 2024, který realizovala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), se míra spokojenosti českých učitelů s pracovními podmínkami a platovým ohodnocením v posledních letech výrazně zlepšila. Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor, uvedl, že v současnosti je s pracovními podmínkami spokojeno 84 procent učitelů, což představuje nárůst oproti třem pětinám v roce 2018. Spokojenost s platem vzrostla na 47 procent, zatímco před pěti lety to bylo pouze 28 procent. Tento nárůst umisťuje Česko mezi tři země EU s nejvyšší spokojeností učitelů.
I přes pozitivní trend však průzkum odhalil znepokojivé signály, zejména pokud jde o atraktivitu učitelské profese pro mladé lidi. Pouze 46 procent učitelů do 30 let považuje tuto profesi za svou první volbu, což je pokles o sedm procentních bodů od roku 2018. Mladí učitelé také často vyjadřují obavy, že ve školství nehodlají zůstat déle než pět let, přičemž 19 procent z nich sdílí tento názor, což je více než průměr v EU.
Dalším problémem je nízké vnímání prestiže učitelské profese. Pouze 22 procent učitelů věří, že si společnost jejich práce váží. Ocenění ze strany médií pociťuje čtvrtina učitelů a pouze 15 procent z nich vnímá uznání od politiků. Přesto se podíl učitelů, kteří cítí ocenění ze strany společnosti, od roku 2013 zvýšil o deset procentních bodů, což může souviset s větším zapojením rodičů do vzdělávání během pandemie covidu.
Zatloukal také varoval, že nedostatečný kariérní systém může mladé lidi odradit od volby učitelské profese. Současný systém odměňování, založený pouze na odpracovaných letech, je považován za nevyhovující. Končící ministr školství Mikuláš Bek zdůraznil potřebu zavedení kariérního systému, který by učitelům umožnil profesní růst a motivaci.
Průzkum TALIS 2024 se zaměřil na učitele druhého stupně a odpovídajících stupňů víceletých gymnázií v 53 zemích. V Česku se do něj zapojilo 368 škol a sedm tisíc učitelů, což poskytlo cenné informace o názorech a postojích pedagogů k jejich profesi a vzdělávání.