V Kaliningradské oblasti, ruské exklávě obklopené Litvou, Polskem a Baltským mořem, dochází k zásadním změnám v dopravě ropy a ropných produktů. Litevská státní železniční společnost LTG oznámila, že od 21. listopadu přestane přepravovat ropu od ruských firem Lukoil a Rosněfť, které byly nedávno zasaženy sankcemi USA a Velké Británie. Toto rozhodnutí přichází po uplynutí přechodného období, které Litvě umožnilo dokončit zbývající transakce s těmito společnostmi.
Doposud LTG přepravila do Kaliningradu v letošním roce 194 tisíc tun ropy od Lukoilu, přičemž v minulém roce to bylo 371 tisíc tun. Ropa od Rosněfťu se přes Litvu netransportovala. Zatímco tranzit ruských paliv byl v EU zakázán už od prosince 2022, Litva měla do této chvíle výjimku, která umožňovala dodávky do Kaliningradu, jež nemá přímé spojení s Ruskem.
Kromě železniční dopravy Litva rovněž zpřísnila pravidla pro silniční tranzit zboží do Kaliningradu přes hranice s Běloruskem. Litevské úřady reagovaly na incidenty s balony, které měly sloužit k pašování cigaret, a zavedly měsíční kvóty na tranzit. Tyto změny vzbudily nelibost v Moskvě, která varovala, že Litva by neměla podnikat provokativní kroky, a zdůraznila, že zajistí potřeby Kaliningradu.
Zatímco litevské železnice se distancovaly od přímých obchodních vztahů s ruskými koncerny, tranzit plynu do Kaliningradu zůstává stále v chodu. Litva dostává ročně přibližně 12 milionů eur z tranzitních poplatků, přičemž jednání o prodloužení smlouvy s Gazpromem na přepravu plynu probíhají. Avšak i zde se očekává, že nová smlouva bude mít kratší dobu platnosti a vyšší poplatky.
Celkově se situace v Kaliningradu stává stále napjatější, což může mít dalekosáhlé důsledky pro bezpečnostní a ekonomické vztahy mezi Ruskem a Evropskou unií.
