Praha se chystá na zásadní změnu v oblasti mikromobility, která by mohla znamenat konec sdílených elektrokoloběžek. Od 1. ledna 2026 plánuje město zavést plošný zákaz jejich provozu a parkování, a to na základě dlouhodobých stížností obyvatel na nebezpečné chování uživatelů a chaotické odkládání koloběžek. Tento krok navazuje na nedávné referendum v městské části Praha 1, kde občané vyjádřili podporu regulaci a úplnému zákazu těchto elektrických dopravních prostředků.
Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro dopravu, potvrdil, že zastupitelstvo již schválilo návrh na ukončení provozu a parkování elektrokoloběžek v celém městě. V říjnu by měla být schválena konkrétní podoba tohoto opatření, které vzniká ve spolupráci s ministerstvy dopravy a vnitra. Hřib zároveň uvedl, že provozovatelé sdílených koloběžek jsou o chystaných změnách informováni a mají možnost přizpůsobit se situaci, například nabídkou sdílených kol, které město aktivně podporuje.
Na druhé straně se společnosti jako Bolt a Lime snaží s vedením města vyjednat alternativy. Podle Marka Pazderky z Boltu se firmy snaží navázat dialog, avšak zatím bez úspěchu. Upozorňuje, že plošný zákaz nevyřeší základní problémy a uživatelé mohou přejít na jiné formy mikromobility. Václav Petr z Lime dodává, že je důležité mít jednotná pravidla pro sdílené služby, která by měla být srozumitelná a platná pro celé město.
Zákaz sdílených elektrokoloběžek, který Praha plánuje už od loňska, bude mít za následek, že parkování nebude povoleno, což fakticky znemožní jejich poskytování. Podle radnice by se měly ulice po zákazu stát bezpečnějšími, avšak firmy varují, že by to mohlo zhoršit dostupnost městské dopravy a přetížit jiné dopravní prostředky.
Rada hlavního města by měla rozhodnout o finální podobě opatření do 13. října. Pokud se plán uskuteční, koloběžky zmizí z pražských ulic v průběhu příštího roku a mohou být nahrazeny novou generací sdílených elektrokol, což by mohlo přinést nové možnosti městské mobility pro obyvatele i návštěvníky.
