Dálnice D1, klíčový dopravní koridor v České republice, prochází zásadními změnami, které mají za cíl zlepšit dopravní situaci v okolí Brna. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámilo, že začíná přestavba křižovatky D1 a D2 Brno-jih, která je jedním z nejzatíženějších míst v české dálniční síti. Tento projekt, jehož náklady se odhadují na 3,8 miliardy korun, potrvá přibližně dva roky a zahrnuje rozšíření dálnice D1 na šest pruhů v některých úsecích.
Křižovatka Brno-jih, která nyní funguje na základě čtyřlístkového uspořádání, se transformuje na modernější dvoulístkovou variantu. Tato změna přinese 14 nových mostů a kilometr dlouhé protihlukové stěny, což by mělo přispět k plynulejšímu a bezpečnějšímu provozu. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl upozornil na to, že současná kapacita dálnice je téměř vyčerpaná a že bez těchto úprav by se dopravní situace v Brně stala neúnosnou.
I přes nezbytnost těchto stavebních prací se očekávají dopravní komplikace. Po dobu rekonstrukce bude provoz na D1 omezen na dva pruhy v každém směru, což může vést k delším čekacím dobám a kolonám. ŘSD se snaží minimalizovat negativní dopady na řidiče, včetně použití provizorních mostů, které umožní noční práce a sníží tak denní omezení.
Kromě přestavby křižovatky Brno-jih se plánuje také rozšíření dálnice D1 na šest pruhů na dalších úsecích, což by mělo být dokončeno do roku 2032. Tento projekt má za cíl zlepšit dopravní obslužnost nejen pro tranzit, ale i pro místní obyvatele, kteří využívají dálnici pro přístup do průmyslových a obchodních zón.
Celkově se očekává, že po dokončení těchto stavebních prací dojde k výraznému zlepšení plynulosti dopravy, což by mělo přinést úlevu jak pro řidiče, tak pro obyvatele Brna a okolí.
