Plug-in hybridy: Ekologická iluze? Nová analýza odhalila alarmující emise oxidu uhličitého.

před 3 dny
resized image a4deab9bac90882df8d71d004e3fd646.jpg
i
zavřít
IAA 2013: Mercedes S 500 Plug-in Hybrid
Ilustrační foto
Zdroj: flickr, Autor: motorblog

Podle nové analýzy provedené neziskovou organizací Transport and Environment, která zahrnovala data z 800 tisíc automobilů registrovaných v Evropě v letech 2021 až 2023, se ukazuje, že plug-in hybridní vozy znečišťují životní prostředí téměř stejně jako benzinové automobily. Tento závěr je alarmující, protože skutečné emise oxidu uhličitého z těchto hybridních vozidel jsou téměř pětkrát vyšší, než jaké uvádějí laboratorní testy.

Evropští výrobci automobilů propagují plug-in hybridy jako ekologickou alternativu, která kombinuje elektrický pohon s tradičním spalovacím motorem. Tvrdí, že tyto vozy umožňují ujet dlouhé vzdálenosti na jedno nabití a zároveň přispívají ke snížení emisí ve srovnání s plně spalovacími automobily. Nicméně, analýza ukazuje, že ve skutečnosti tyto hybridy produkují pouze o 19 procent méně oxidu uhličitého než běžné benzinové a naftové automobily, přičemž laboratorní testy naznačovaly, že by měly být až o 75 procent šetrnější.

Vědci analyzovali data z palubních měřičů spotřeby paliva a zjistili, že v roce 2023 emise oxidu uhličitého z plug-in hybridů dosáhly 4,9násobku hodnot z laboratorních testů. Pro srovnání, v roce 2021 to byl 3,5násobek. „Emise v reálném provozu stoupají, zatímco oficiální emise klesají,“ upozorňuje Sofía Navasová Gohlkeová, výzkumnice z Transport and Environment. Podle ní se rozdíl mezi reálnými a oficiálními hodnotami stále zhoršuje, což představuje vážný problém pro životní prostředí.

Jedním z hlavních důvodů tohoto rozdílu je chybné odhadování poměru kilometrů ujetých v elektrickém režimu k celkovému počtu ujetých kilometrů. Studie odhalila, že vozy ve skutečnosti jezdily v elektrickém režimu jen 27 procent času, zatímco oficiální odhady předpokládaly 84 procent. Navíc, i když byly automobily v elektrickém režimu, úroveň znečištění byla stále vyšší než oficiálně uváděné hodnoty. Důvodem je nedostatečná síla elektromotorů, které často spalovaly fosilní paliva na téměř třetině vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu.

Tato zjištění vyvolávají otázky o efektivitě plug-in hybridů jako ekologické alternativy a naznačují, že je nutné přehodnotit jejich roli v boji proti klimatickým změnám.